schijf uit boom
Van "Vervanging van de Rode Beuk in Geluwe"
Ga naar het project

Uit de boom zou er toch minstens een schijf kunnen uitgezaagd worden van een 10 cm dik waarop de jaarringen goed zichtbaar zijn, deze schijf ergens plaatsen of hangen op een openbaar gebouw in Geluwe, samen met een grote foto van de boom en op de jaarringen belangrijke jaren aangeven voor de boom en de Geluwnaren, zoals begin en einde van de tweede wereldoorlog, de fusie met Wervik, het plaatsen en verwijderen van de frituur onder de boom, het her aanleggen van de kerkomgeving enz. Met het hout van de boom kan men verschillende kanten uit, zoals meubilair, kunstwerk, er wel voor zorgen dat het binnenshuis bewaard wordt, want beukenhout is wel niet bestemd om buiten te worden gebruikt.
Is het wel nodig om een nieuwe boom aan te planten op de plaats waar de oude beuk staat? de plaats waar de boom staat is niet te groot om daar een boom te plaatsen, toch niet voor een grote, hoe goed en voedzaam is de grond, zitten er geen schimmels of ziektes in de grond. door de bestrating rondom kan er eerst en vooral niet te veel water indringen in de grond, en als de bladeren afvallen liggen ze aan de overkant van het plein en in de Vrouwestraat, waarbij de boom ook geen optimale voeding krijgt. Eventueel kan er een zithoek geplaatst worden op de plaats waar de beuk nu staat. Er kunnen enkele mooie bomen (beuken of eiken) aangeplant worden rond het nieuwe ontmoetingscentrum, die niet alleen een mensenleven, maar een bomenleven kunnen meegaan.
